زهرا سعیدی مبارکه

مساله واردات خودرو این این روزها زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفته و آن‌ها پیگیر بهبود وضعیت واردات و ترخیص زودتر آن‌ها هستند.حال در این رابطه روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور مسئولات مربوطه برگزار شد.

در این رابطه زهرا سعیدی‌مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع‌ومعادن به تشریح این نشست پرداخت.

در جلسه اخیر کمیسیون صنایع چه نهادهایی حضور داشتند؟

نشست روز گذشته کمیسیون با حضور نمایندگان گمرک، وزارت صمت، مسئولان بانک مرکزی، سازمان محیط‌زیست و انجمن واردکنندگان خودرو به بررسی وضعیت واردات خودرو، میزان تخصیص ارز خودروهای وارداتی مطابق با سیاست‌های کلان دولت و قانون ساماندهی خودرو به ویژه ماده۴ درخصوص واردات خودرهای نو و ماده۱۱ آیین‌نامه‌های اجرایی درباره خودروهای کارکرده اختصاص داشت.

در این نشست چه گذشت؟

پیرامون موضوعات مطرح‌شده درباره اختصاص ارز به شرکت‌های واردکننده خودرو و تامین ارز برای واردات ۶۵ هزار خودرو بحث و گفت‌وگو صورت گرفت. اما نمایندگان درجلسه گلایه داشتند چرا با وجود تاکیدات مسئولان واردات به کندی انجام می‌شود و تسهیل نمی‌شود. بانک مرکزی در این نشست در خصوص خودروهای سی‌کی‌دی اعلام کرد چه میزان تخصیص ارز صورت گرفته این در حالی است که سقف تخصیص‌ها یک‌میلیارد دلار بود.

در رابطه با علت تاخیر در ترخیص خودروهای وارداتی نیز صحبتی صورت گرفت؟

بله، در رابطه با وضعیت بازار ارز نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفت و نماینده بانک‌مرکزی تاکید کرد نباید بازار نامتعادل شود.

ازسوی‌دیگر گلایه‌هایی هم درخصوص تاخیر ۶ ماهه در ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک مطرح شد؛ گمرک معتقد است خودروها حدودا سه‌روزه ترخیص می‌شوند. درباره علت تاخیر و اینکه چرا هیچ دستگاهی مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد هم مقرر شد کمیته صنعت به صورت جدی وارد این چالش شود تا ضمن بررسی موضوعات گزارشی تهیه و آن را ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =